diumenge, 30 d’octubre del 2011

Òpera contra Berlusconi

Extret del bloc: www.telamamaria.blogspot.com




El passat 12 de març, Silvio Berlusconi va haver d'enfrontar a la realitat. Itàlia celebrava el 150 aniversari de la seva creació i en aquesta ocasió es va representar a Roma l'òpera Nabucco, de Giuseppe Verdi, dirigida pel mestre Ricardo Muti.

Nabucco evoca l'episodi de l'esclavitud dels jueus a Babilònia, i el famós cant "Va pensiero" és el cant del cor d'esclaus oprimits. A Itàlia, aquest cant és un símbol de la recerca de la llibertat (en els anys en què es va escriure l'òpera, Itàlia estava sota l'imperi dels Habsburg).

Abans de la representació, Gianni Alemanno, alcalde Roma, pujar a l'escenari per pronunciar un discurs en el qual denunciava les retallades del pressupost de cultura que estava fent el Govern, tot i que Alemanno és membre del partit governant i havia estat ministre de
Berlusconi. Aquesta intervenció de l'alcalde, en presència de Berlusconi que assistia a la representació, va produir un efecte inesperat.

Ricardo Muti, director de l'orquestra, va declarar al "Times":
"L'òpera es va desenvolupar normalment fins que arribem al famós cant" Va pensiero ". Immediatament vaig sentir que el públic es posava en tensió. Hi ha coses que no es poden descriure, però que un les sent. Era el silenci del públic el que es feia sentir fins llavors, però quan va començar el "Va Pensiero", el silenci es va omplir de veritable fervor. Es podia sentir la reacció del públic davant el lament dels esclaus que canten: "Oh pàtria meva, tan bella i tan perduda."


Quan el cor arribava a la seva fi, el públic va començar a demanar un bis, mentre cridava "Visca Itàlia" i "Viva Verdi".

A Muti no li sol agradar fer un bis al mig d'una representació. Només en una ocasió, en la
Scala de Milà, el 1986, havia acceptat fer un bis de "Va pensiero".
"Jo no volia només fer un bis. Havia d'haver una intenció especial per fer-ho" - va dir Muti -.

En un gest teatral, Muti es va girar, va mirar al públic i Berlusconi a la vegada, i es va sentir que algú entre el públic va cridar: "Llarga vida a Itàlia!". Muti va dir llavors:


"Sí, estic d'acord:" Llarga vida a Itàlia ", però jo ja no tinc 30 anys, he viscut ja la meva vida com a italià i he recorregut molt de món. Avui sento vergonya del que passa al meu país. Accedeixo, doncs, a la vostra petició d'un bis de "Va Pensiero". No és només per l'aquesta patriòtica que sento, sinó perquè aquesta nit, quan dirigia el Cor que va cantar "Ai el meu país, bell i perdut", vaig pensar que si seguim així anem a matar la cultura sobre la qual es va construir la història d'Itàlia. En aquest cas, la nostra pàtria, estaria de veritat "bella i perduda".

Molts aplaudiments, inclosos els dels artistes en escena. Muti va prosseguir.

"Jo he callat durant molts anys. Ara hauríem donar-li sentit a aquest cant. Els proposo que s'uneixin al cor i que cantem tots el" Va pensiero "

Tota l'òpera de Roma es va aixecar. I el cor també. Va ser un moment màgic. Aquesta nit no va ser només una representació de Nabucco, sinó també una declaració del teatre de la capital per cridar l'atenció als polítics.

En l'enllaç següent es pot viure aquest moment màgic, ple d'emoció.

AMICS, EL MÓN AQUESTA CANVIANT, SEREM CAPAÇOS DE NO PARTICIPAR EN AQUEST CANVI?.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada